Era el HMS Argus, inicialment era un vaixell de passatgers anomenat Conte Rosso, però al 1918, l'Armada britànica el va comprar amb la finalitat de transformar el vaixell en un portaavions, el primer portaavions vertader de la història. Per això, va eliminar l'artilleria pesada, va moure la torre central a un costat i va transformar la coberta en una pista d'aterratge (1).
HMS Argus a la badia de Palma. Font: Revista Baleares 1920 |
Resulta que al febrer de 1920, l'Armada britànica, en el transcurs d'unes maniobres va fondejar a la badia de Palma. Els vaixells formaven part de la flota atlàntica, que estava comandada per l'almirall Charles Madden (3).
Vaixells britànics a Palma al 1925. Font: Esquella de la Torratxa, 20 de març de 1925 |
La flota ancorada a la badia de Palma estava formada per ni més ni manco que 33 vaixells. Entre ells, hi havia diversos cuirassats com el HMS Queen Elisabeth, considerat un dels més potents de l'Armada britànica, creuers, destructors, submarins, i vaixells de càrrega. Entre ells, un dels que més cridava l'atenció era el portaavions HMS Argus.
El vaixell duia una tripulació de 400 mariners i oficials i segons conte La Vanguardia del 21 de febrer de 1920 els avions que transportava tenien previst fer algun vol dins la badia.
Nombrós públic, tant de Palma com de pobles, va acudir als molls, esculleres i murades per gaudir de la visió de la immensa flota . La flota tenia una tripulació total de uns 10.000 homes i la ciutat és va preparar i organitzar per rebre'ls apropiadament.
Els comandaments van ser complimentats amb tots tipus d'esdeveniments, recepcions oficials, dinars i festes vàries organitzades per l'ajuntament de Palma i els comandaments militars de l'illa. El Círculo Mallorquín també va prepar diversos actes. Fins i tot, les societats esportives de Ciutat oferiren les seves instal·lacions (camps de futbol, tennis, velòdrom) als marines britànics.
Comandament i convidades a una festa a bord d'un dels vaixells. Font: Revista Baleares 1920 |
Notes i bibliografia
(1) - Els primers intents d'utilitzar vaixells com a pista d'aterratge i enlairament d'avions s'han de situar a Estats Units l'any 1910, quan Eugene Burton Ely va realitzar les primeres proves d'aterrar i enlairar-se des de un vaixell ancorat.
(2) El Sol - 27/3/1934
(3) Baleares. Revista Decenal Ilustrada 29/02/1920
(4) Baleares. Revista Decenal Ilustrada 15/03/1920
(5) ¿Cuál fué el primer portaaviones?
(6) Historia y evolucion de los portaaviones
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada