Publicitat de Construcciones y Pavimentos S.A. |
A mitjans de 1917, l'empresa va decidir ampliar el seu negoci i dedicar-se a la construcció de vaixells de formigó. Amb aquesta finalitat es van posar a construir un vaixell experimental, el Mirotres, a unes drassanes provisionals a Sant Adrià del Besòs, a prop de Barcelona. Era el primer vaixell mercant de formigó que es feia a Espanya. La idea final era construir unes drassanes a Malgrat de Mar i fabricar vaixells de formigó a gran escala.
La construcció de vaixelles de ciment havia començat a l'any 1849, quan Joseph Luis Lambot, agricultor francès es va construir un petit bot fet de ciment armat. A partir d'aquell moment es construïren noves embarcacions, però sempre de petita mida. L'ús del ciment com a material per a la construcció de vaixells no va tenir massa èxit, però durant la I Guerra Mundial, davant la manca d'acer, es feren nous intents de construir vaixells (aquesta vegada de major mida) de ciment a Alemanya, Noruega, Estats Units o Anglaterra.
Avarament del vaixell. 1918. Brangulí. Font: ANC |
L'avarament del Mirotres va tenir lloc el 15 d'agost de 1918 a les platges de Sant Adrià del Besós. El vaixell tenia una eslora de 34 metres, 7,30 m de màniga, i 3,50 m de calat. Desplaçava 450 tones i podia carregar fins a 300 tones. El casc de formigó era de 5 centímetres de gruix, pesava 150 tones i fet amb ciment Asland produït a Espanya.
Plànols del vaixell. Vida marítima. 10/3/1919, |
Quasi un any després i amb tot un seguit de millores, el 23 de juny de 1919 el vaixell va passar les darreres verificacions oficials i ja va poder iniciar la seva activitat transportant mercaderies.
Poc dies després, el 3 de juliol de 1919 el diari La Vanguardia publica una breu notícia sobre el Mirotres.
Para Palma, inaugurando su nuevo servicio, salió ayer el pailebot á motor Mirotres, que como conocen nuestros lectores fue construido con cemento armado por la Sociedad de Construcciones. En su primer viaje que efectúa lleva carga para Palma y de ésta á Ibiza, cuyo servicio periódico efectuará.
Aquesta breu ressenya, ens informa que Palma fou el primer port cap on va navegar el Mirotres en el seu viatge inaugural, partint el 2 de juliol. Segons sembla, la idea era iniciar un servei periòdic de comunicació entre Mallorca, Eivissa i Barcelona.
L'arribada a Palma fou el 3 de juliol, Soller - Semanario Independiente ens ho explica:
Soller, Semanario Independiente. 5 de juilol de 1919 |
La navegació a Mallorca sembla que no es va produir més. Al menys no he trobat cap constància escrita en els diaris de l'època que he consultat. S'enumeren viatges principalment cap a ports del sud de França, com Sète, Port Vendres i Marsella.
El Mirotres al port de Barcelona. |
Desgraciadament la vida del vaixell, va ser molt breu ja que el 5 d'agost de 1920 s'enfonsà en els voltants de Port Vendres a França.
Malgrat això, Palma va tenir honor de ser el primer port que va veure arribar el Mirotres.
Fonts:
- Concrete Shipbuilding in Catalonia. Enric Garcia Domingo.
- Bloc Vida Marítima: Construcciones y Pavimentos S.A. y el Mirotres.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada